Hyvät opettajat ja muu Suomen sivistyneistö!
Niin kuin monesti ennenkin jälleen kerran on Suomen opettajien itsenäisyys uhattuna vakavasti. Tällä kertaa hyökkäyksiä vyöryy kolmelta taholta yhtä aikaa, joten tilanne koettelee kestokykyä erityisen ankarasti.
Opettajien itsenäisyys uhattuna itäisten aatteiden vuoksi
Kouluihin ovat salakavalasti soluttautuneet yksilöllisyys ja inkluusio, joiden vuoksi opettajasta on tehty räätäli, joka mittatilaustyönä opettaa haastavat tuen tarpeelliset sekä simultaanisti vasemman käden tehdastuotantona 75 %:n enemmistön.
Auktoriteetillisesta opettajasta aate on muovaamassa toverillista ja tulosvastuullista urheiluvalmentajaa. Didaktisen oppisisältöön paneutumisen sijaan hän psyykkaa oppilaita itseohjautumaan opiskeluunsa, arvioimiseensa.
Lisääntyvä tiimityö syövyttää opettajan päätös- ja toimintavaltaa. Demokraattisissa palavereissa ja mediassa opettajan ääni himmenee massojen alle. Huoltajat, oppilaat, sosiaalityöntekijät, hoitotahot, yleinen mielipide ja päättäjät ohjailevat opetushenkilöstön sijaan koululaivaa.
Opettajien itsenäisyys uhattuna läntisen teknologian hyökyaallokossa
Samaan aikaan lännestä pyrkii kännyköiden sissijoukkoja murentamaan opiskelun kivijalkaa eli opettajan ohjeiden mukaista, keskittynyttä työskentelyä. Opettajien voimat valuvat kännykkämyrskyistä selviämiseen. Silti länsimieliset näkevät somessa surffaamisen estämiset moraalisena panikoimisena ja kannattavat tuntiluovutuksia kännyköille.
Tekoälyn raketit iskevät myös yhä useammin opettajien opetus- ja arviointityöhön. Älykone ei auta opettajaa arvioinnissa eikä kannusta oppilasta ajattelemaan. Sen sijaan tekoäly himmentää opettajan seinäkukkaseksi, koska oppia voi aivoja vaivaamatta kopioimalla.
Uusiutuvan energian suosimisen takia opetustyö estyy tehokkaimmin. Oppilailla ei nimittäin ole käyntivoimia opiskella, ellei aurinko paista hyväntuulisesti. Niinpä talven pimeinä tuulettomina päivinä opetustyö on täysin jumissa energiapulan sanelemana.
Opettajien itsenäisyys uhattuna pula-ajan kurimuksessa
Eskaloituvan konfliktin pelko on rapauttanut koulutalouden, joten opettajat palelevat seinistä säästetyissä kouluissa. Heiltä on myös usein viety oikeus omaan, selkeärajaiseen tilaan. Sen sijaan vellotaan täpötäysissä oppilaiden säilytyskeskushalleissa.
Rahapula on tyhjentänyt koulujen materiaalilaarit tyhjiin. Niinpä opetusta ulkoistetaan pihalle ja käytetään toiminnallisia metodeja luku- ja kirjoittamistehtävien korvaamiseen. Kirjojen sijaan opettajat pakkovalitsevat digimateriaaleja, sillä moderniin tulevaisuuteen satsaamisesta ei tingitä.
Opin ja aikuisen nälkäisille oppilaille opettajalla on tarjota vain petkutusleipää: jokunen tukitunti, erityisopettajan käväisy, lakisääteinen palaveri ja pari ystävällistä sanaa. Lisäksi vaikutusvaltaiset huoltajat käyvät mustan pörssin kauppaa pienryhmä- ja tutkimuspaikoista sysäten alempisäätyiset isompaan ahdinkoon.
Opettajien itsenäisyys uhattuna – vaan ei menetetty
Tässä haastavassa tilanteessa koko Suomen sivistyneistön on käytävä yhtenä rintamana vihollisia vastaan. Opettajien ammatti ja koulurauha voivat säilyä, kun valetaan uudelleen opetustyöhön kantava pohja. Erityisasiantuntijana opettaja tietää parhaiten, kuinka työ menestyksekkäästi tehdään. Taistelkaamme yhdessä itsenäisen opettajuuden puolesta!