Oppilas 1 kertoo huolensa
Meiän tunti meni ihan pilalle, vaikka se tuli vaan vartin myöhässä. Tällä kertaa sen kakara ei muka ollu suostunu lähtemään hoitoon. Pate joutu lainaamaan sille kirjaakin, josta se suoraan luki. Ei me tajuttu mitään, mut se vaan hoki, että tästä katotte mallia.
Laitto tehtäviä tekemään ja itte tuijotti somessa Pentuliveä ja chattasi. Kun pyydettiin apua tehtäviin, se haukku saatanan idiooteiks. Ei persettä nostanu penkistä, saati mitään selittäny. Koe viikon päästä.
Oppilas 2 tilittää tapahtunutta
Meillä piti olla koe, mut sillä ei ollu papereita. Ei kuulemma suostu enää ilmaseks tekemään, kun toisten aineitten opet saa valmiskokeita. Se oli sairaan vihanen. Rauhoteltiin sitä kehumalla sen edellistuntia.
Saatiin ruutupaperi, johon kaikkien piti keksiä 5 kysymystä koealueesta ja vastata niihin. Kirjotettiin ihan hiljaa ja palautettiin paperit. Se ei halunnu niitä, vaan pakotti korjaamaan ne: 1 oikein 6, 2 oikein 7.
Osa jäi välitunniksi itku kurkussa pisteitä miettimään, koska ope huusi moneen kertaan, että kokeiden korjaaminen oli ihan perseestä eikä päästäny korjaamatta ulos luokasta.
Oppilas 3 purkaa turhautumistaan
Me oltiin ihan rauhassa tunnilla. Opiskeltiin omatoimisesti seuraavaa kappaletta, mut sit ope tuli tunnille. Se ei ollu hetkeekään hiljaa, heitteli paperitolloja ja pilkkas Veetin mopoa.
Sit se jauho siitä marsustaan ja kulki näyttämässä kuvia ja videoita kännykältään. Vartin se viipy vessassa. Sillon päästiin tehtävissä vähän eteenpäin, mut lopputunti oli yhtä hulabaloota. Se sai ärsytettyä Veetin ja ne melkein tappeli.
Ois voinu käydä pahasti, mut se päätti tunnin aiemmin, että ehtis ”hoidella vähän asioita” ruokavälkällä. Paskat, pitsalle se menee aina, kun ei koulueineet maita.
Opettajahuoltotyöryhmän lausunto opettajan koulutyöstä
Opettajan käytöksen takaa löytyi psykologin tutkimuksessa selkeitä opettamishaasteita, joten opettaja siirretään tehostettuun opettamisen tukeen, jossa hän opettaa painopisteittäin.
Esimerkiksi hän voi käyttää itseohjautuvia metodeja, Google Formsin itse korjautuvia kokeita ja keskittyy opetuksessa vain perusasioihin. Lisäksi suositellaan opetettavaksi mahdollisimman paljon pieniä luokkia.
Erityisen tärkeää on, että oppilaat eivät provosoi opettajaa, vaan kannustavat. Opettajan puhelahjat, vilkkaus ja somettaminen tulisi nähdä vahvuuksina, jotka oppilaat valjastavat taidoillaan opetuskäyttöön.
Myöhästelyiden, unohteluiden ja tekemättömyyksien sijaan syytä keskittyä onnistumisiin ja antaa niistä positiivisia merkintöjä – näin vahvistaen toivottua käytöstä.

Opettamisen uusi tukimalli
Lue OAJ:n lanseeraamasta tukimallista lisää.
Lue Lehtori Sanaisen kehittämästä tukimallista lisää.