Sihteeri tarjoili premium-pavuista valmistamansa kahvin päivän tunnelmaan sopivasta Muumi-mukista. Päivän materiaalit hän oli jo aiemmin kasannut tuntikohtaisiin pinoihin äänieristetyn, design-sisustetun yksityistyöhuoneen tiikkipöydälle. Hän oli myös vaivihkaa sujauttanut asuun sopivat sisäkengät pehmeän, aitonahkaisen lepo-työ-tuolin viereen.

Muistettavat asiat aikatauluineen sihteeri oli listannut sekä nopeasti vilkaistavaan A-neloseen että ohjelmoinut rannetietokoneeseen. Aamupalaverissa sihteeri vielä tiivisti saapuneiden Wilma-viestien, sähköpostien, tiedotteiden, kyselyiden ja halutessa myös uusimpien työjuorujen sisällöt, joihin ehdotti tarvittavat toimenpiteet – yleensä jo valmiin vastausaihion kera.

Aamutuokioon kuului vielä hierontavartti mieliäänimaiseman kera monitoimituolissa, sillä aikaa kun sihteeri ohjasi oppilaat nimetyille paikoilleen luokassa, keräsi kännykät, kirjasi poissaolijat, huolehti kaikille työvälineet esille, rakensi luokkaan työrauhan ja selosti tunnin tapahtumat. Rannetietokoneen livertäessä opettaja asteli viereiseen luokkaan.

Koska sihteeri oli käynnistänyt ja tarkastanut kaikki AV-laitteet, opettaja pääsi heti ammentamaan tietämystään hipihiljaisille opinjanoisille havaintomateriaalin kera. Sihteeri oli nimittäin tehnyt hienoin kaavioin, minivideoin ja osallistavin visailuin varustetun Power pointin opettajan ohjeilla. Opettaja keskittyi vain vuorovaikuttamaan, opastamaan.

Niin opettajan päivä eteni kitkattomasti rannetietokoneen ohjaamin äänin, valomerkein ja viestein paikasta ja tehtävästä toiseen hyvinvointi edellä. Sihteeri huolehti häiriöttömistä välitunneista taukojumppineen ja virvokkeineen sekä vahti lakisääteisen 30 min. ruokatauon toteutumista gourmet-noutolounaineen. Jos oppitunti nosti opettajan pulssia, sihteeri ilmestyi automaattisesti oven taakse ottamaan vastuun oppimisen ilon hetkeksi kadottaneesta, vessaretkeläisestä tai puheripuliin sairastuneesta.

Sihteeri esikorjasi kokeet ja esseet, laski pisteet ja kirjasi tulokset järjestelmiin, huolehti merkinnöistä, viestinnästä. Koepinot ja lisämateriaalit hän monisti valmiiksi tunneille ja tarkasti luokkatilan myös oppitunnin jälkeen. Ennen kaikkea sihteeri toimi yhteyshenkilönä opettajan ja muun maailman välillä: opettajaa lähestyttiin aina sihteerin kautta. Vain aidoissa ammattitaitoasioissa sihteeri varasi ajan opettajan kanssa puhumiseen tai viestimiseen henkilökohtaisesti täytetyn esitietolomakkeen kera.

Mikäpä siinä oli maestron tehdä erityisasiantuntijan työtä kärkiosaamiseensa keskittyen.

Opettaja ja sihteeri tekevät yhdessä työtä tehokkaasti.

Roope Ankan sihteeri Neiti Näpsä

Kuvalähde: https://www.akuankka.fi/hahmo/12/neiti-napsa