Nykykouluissa harjoitetaan oppilaslähtöistä pedagogiikkaa, jossa opettaja kannustavassa vuorovaikutusprosessissa yksilöllisesti tukee oppilasta mm. oppimismotivaation rakentamisessa ja vahvuuksien löytämisessä.

Seuraava esimerkki opastaa toimimaan oppimisprosessin positiivisena mahdollistajana oppilas osallistaen oppimisdialogin avulla.

 

Lähtökohtia

– Mites tänään tahtoisit opiskella?

– Ai pikkuryhmässä. Kenen erityisopettajan?

– Juu, onnistuu. Vaihdan vain ryhmän. Entä kaverit?

– Okei, ei sitten Ville, mutta Arttu ja Oona samaan.

– Mikä tila olisi hyvä?

– Selvä, varaan ympyräpöytäluokan rullatuoleilla.

 

– Haluatko käyttää omia työvälineitä?

– Ei se mitään, käyn lainakirjan ja paperia varastosta. Hetki.

– Otatko päällystetyn vai tavallisen kirjan?

– Sopii ja saat tietysti pienempiruutuista paperia, kunhan löydän.

– Entä kynä: tavallinen lyijäri, lyijytäytekynä, mustekynä vai geelitussi?

– Sori, pyyhittävää mustekynää ei just nyt ole violettina, mutta pyydän naapuriluokasta.

 

Hienosäätöä

– Onko lämpötila sopiva?

– Kiva kuulla. Entä valot?

– Toki, laitan sälekaihtimia kiinni, ettei häikäise.

– Tuntuuko tuoli hyvältä?

– Laitetaan tyyny sinne taakse. Noin.

– Mitenkäs taustamusiikki tänään?

– No, voi harmi, Minä voin kipaista hakemassa kännykän laturin.

 

– Haluatko avata kirjan itse?

– Hienoa, entä selaatko sivunumeronkin?

– Ei hätää, ope auttaa. Tässä sivu 12 ja tehtävä 3.

– Et siis halua lukea tehtävää itse?

– Laitetaanko e-tehtäväkirja päälle vai lukeeko ope?

– Aha, käy ihmeessä vessassa – 10 min?

 

– Okei, et siis tykkää kirjoittaa? Ei se haittaa.

– Haluaisitko sanella vastaukset e-ohjelmaan vai kirjoittaako ope?

– Vain niin. Olisiko sitten 4 tai 5 vähemmän tylsiä tehtäviä?

– Niinkö? Siis rasittaa ajatella.

– Ok, siis haet automaatista energiajuoman ja lepäät vähän säkkituolissa.

– Kiva että vartti riittää.

 

Lopputulema

– Hienoa, että tänään olit tunnilla, toimit yhteistyökykyisesti, osoitit kiinnostusta opiskelua kohtaan. Otit myös vastaan opettaja ohjausta, tukitoimia ja toimit parhaasi mukaan. Ansaitset pinkin hyvän työskentelyn merkin Wilmaan: teithän 10 minuuttia lähes oma-aloitteisesti töitä.

 

On se kummallista, että opettajat valittavat, että oppimistulokset vain heikkenevät. Lisäksi vielä hokevat, etteivät oppilaat tee mitään. Katsoisivat peiliin. Lopettaisivat määräilyn. Alkaisivat vihdoin toteuttaa oppilaslähtöistä pedagogiikkaa.