Nykykouluissa harjoitetaan oppilaslähtöistä pedagogiikkaa, jossa opettaja kannustavassa vuorovaikutusprosessissa yksilöllisesti tukee oppilasta mm. oppimismotivaation rakentamisessa ja vahvuuksien löytämisessä.
Seuraava esimerkki opastaa toimimaan oppimisprosessin positiivisena mahdollistajana oppilas osallistaen oppimisdialogin avulla.
Lähtökohtia
– Mites tänään tahtoisit opiskella?
– Ai pikkuryhmässä. Kenen erityisopettajan?
– Juu, onnistuu. Vaihdan vain ryhmän. Entä kaverit?
– Okei, ei sitten Ville, mutta Arttu ja Oona samaan.
– Mikä tila olisi hyvä?
– Selvä, varaan ympyräpöytäluokan rullatuoleilla.
– Haluatko käyttää omia työvälineitä?
– Ei se mitään, käyn lainakirjan ja paperia varastosta. Hetki.
– Otatko päällystetyn vai tavallisen kirjan?
– Sopii ja saat tietysti pienempiruutuista paperia, kunhan löydän.
– Entä kynä: tavallinen lyijäri, lyijytäytekynä, mustekynä vai geelitussi?
– Sori, pyyhittävää mustekynää ei just nyt ole violettina, mutta pyydän naapuriluokasta.
Hienosäätöä
– Onko lämpötila sopiva?
– Kiva kuulla. Entä valot?
– Toki, laitan sälekaihtimia kiinni, ettei häikäise.
– Tuntuuko tuoli hyvältä?
– Laitetaan tyyny sinne taakse. Noin.
– Mitenkäs taustamusiikki tänään?
– No, voi harmi, Minä voin kipaista hakemassa kännykän laturin.
– Haluatko avata kirjan itse?
– Hienoa, entä selaatko sivunumeronkin?
– Ei hätää, ope auttaa. Tässä sivu 12 ja tehtävä 3.
– Et siis halua lukea tehtävää itse?
– Laitetaanko e-tehtäväkirja päälle vai lukeeko ope?
– Aha, käy ihmeessä vessassa – 10 min?
– Okei, et siis tykkää kirjoittaa? Ei se haittaa.
– Haluaisitko sanella vastaukset e-ohjelmaan vai kirjoittaako ope?
– Vain niin. Olisiko sitten 4 tai 5 vähemmän tylsiä tehtäviä?
– Niinkö? Siis rasittaa ajatella.
– Ok, siis haet automaatista energiajuoman ja lepäät vähän säkkituolissa.
– Kiva että vartti riittää.
Lopputulema
– Hienoa, että tänään olit tunnilla, toimit yhteistyökykyisesti, osoitit kiinnostusta opiskelua kohtaan. Otit myös vastaan opettaja ohjausta, tukitoimia ja toimit parhaasi mukaan. Ansaitset pinkin hyvän työskentelyn merkin Wilmaan: teithän 10 minuuttia lähes oma-aloitteisesti töitä.
On se kummallista, että opettajat valittavat, että oppimistulokset vain heikkenevät. Lisäksi vielä hokevat, etteivät oppilaat tee mitään. Katsoisivat peiliin. Lopettaisivat määräilyn. Alkaisivat vihdoin toteuttaa oppilaslähtöistä pedagogiikkaa.