Vuoden vaihtuessa alkaa opettajan uusi elämä. Se pohjautuu 7-kohtaiseen OPEN SMILE -hyvinvointiohjelmaan, jonka on laatinut pedagogeihin erikoistunut personal trainer. OS-malli tähtää työhyvinvoinnin paranemiseen puuttumalla opettajien uupumuksen klassisiin juurisyihin.
Luovun kateudesta
En kadehdi kollegan parempaa lukujärjestystä, helpompaa opetusryhmää tai onnistumista haastavan opetusryhmän kanssa. Kollegan saamat uudet opetustilat, suuremmat materiaalimäärärahat ja erityisopettajan tuki eivät haittaa. Päinvastoin olen kiitollinen kaikesta, mitä itsellä on ja mitä muut saavat: kaikki hyvä korottaa yhteistä hyvinvointipottia.
Hallitsen himoni
En himoitse ylennystä rehtoriksi tai tiimivetäjäksi. Asetan oppitulosten riman matalalle, mihin pyrin myös keskinkertaisilla tuntisuunnitelmilla. Itseeni kohdistuvan tunnustuksen ja positiivisen palautteen valokeilan sammutan. Tiedostan, että työtä tehdään työn itsensä eikä tulosten vuoksi: ruohonjuuritason työ on arvokkainta.
Lopetan mässäilyn
En syö opettajanhuoneessa keksejä komeron pohjalta. Karkkitarjoilussa otan enintään kolme suosikkinamia ja kieltäydyn santsikakkupalasta. Naposten vain kerran päivässä ja juon kahvia puolet vähemmän. Ymmärrän, että ravinto on ihmiskoneen peruskäyttövoima: vain viisaasti syöden voi jaksaa työelämässä 70-vuotiaaksi kuolematta kansansairauksiin.
Sammutan laiskuuden
En siirrä kokeiden korjaamista väsymyksen tai mukavamman tekemisen vuoksi. Teen koulun yhteiset tehtävät ajallaan. Otan mieluusti sihteerin tai projektinvetäjän vastuun. Delegointi-sanan poistan sanavarastostani. Opettajan uusi elämä on aikataulutetun ahkeraa: kun löysät on poissa ja kaikki kalenteriin merkattuna, ehtii ja jaksaa.
Tainnutan ylpeyden
En leuhki oppilaideni tekemillä hienoilla töillä, esityksillä tai opiskelumenestyksellä. Vaikenen keksimistäni uusista opetuskikoista ja jätän esittelemättä rakentamani opetusmateriaalit. Salaan saamani kehut ja piilotan lukuvuoden päätöslahjat. Sen sijaan rakennan yhteisöllisyyttä huomioimalla toisten tekemisiä: kiitän oven avaamisesta, kehun uutta kampausta ja tuen uusia ideoita.
Kohtuullistan työmäärän
En ahnehdi ylitunteja, lisätehtäviä ja projekteja. Vastailen viesteihin vain virka-ajalla enkä toimi proaktiivisesti. Priorisoin tehtävät keskittyen oleelliseen. Suodatan pois mahdottomat ja opettajan koulutuksen ulkopuoliset tehtävät. Oivallan, että vähemmän on enemmän: satsaan oppitunnilla läsnäoloon ja opettamiseen.
Hillitsen negatiiviset tunteeni
En menetä malttiani tai korota ääntäni oppitunneilla. Puhun aina harkitun kohteliaasti ja ohjaan oppilaita kypsän aikuisen lempeydellä – provosoitumatta. Ymmärrän, että vain asiat riitelevät, eivät ihmiset. Selätän negatiivisen positiivisella: näen, sanoitan ja keskityn myönteisiin huomioihin.
Lupaan noudattaa Open Smile -hyvinvointiohjelmaa tunnollisesti, mikäli kaikki kollegat myös osoittavat toimivansa 100 %:sti saman ohjelman mukaisesti.