Käynnistetään
Levollinen kahvi – Hesari -hetki särkyi, kun opettaja säntäsi etsimään koeoriginaalia. Pian hän kuitenkin istui bussissa iloisena. Olisi lyhyt päivä lempitunnin eli koetunnin kera – ilman iltapäiväangsti-hälinä-hepuli-tuntia.
Opettaja avasi ope-huoneen oven kiitollisena hymyillen. Tuoreiden korvapuustien kasa todisti, että perjantaipullavuorokin toimi kitkattomasti. Ihanaa, että saisi makunautinnon viikon palkaksi.
Perhosjännite vatsassaan opettaja avasi Wilman: vain yksi kokeesta poissa, mutta työhyvinvointikyselyyn vastattava, palaveri sovittava Annan poissaoloista ja teemapäivän aikataulukko tehtävä. Ja kaikki tänään.
Opettajaa ahdisti. Miten selviäisi lisähommista? Mielessä kaihersi pettymys perjantain venymisestä taas. Turhautti viestit, palaverit, kaikki sälä.
Nyt mennään
Opettaja avasi pulisevalle luokalle oven. Nuori energia tarttui opettajaan. Ohjauslauseet tulivat rutiinilla selkärangasta. Niinpä hän johdatteli huumorin kepeydellä oppilaat töihin.
Opettaja oli suorastaan ylpeä näyttelijäntyöstään. Tyytyväisenä hän katseli tehtävien edistymistä. Hän tunsi olevansa osaava – omalla vahvuus- ja mukavuusalueellaan.
Välituntivalvonnassa opettaja erotteli pari painijaa, rauhoitteli juoksevia. Meteli humisi päässä. Huolestutti. Seuraavan tunnin hän risteilisi kahdessa luokassa kollegan poissaolon takia. Niinpä tuntisuunnitelmat vaihtuivat opetuksesta itsenäisiin tehtäviin, vaikka vaikein asia menossa.
Molemmat luokat olivat tosi levottomia. Vain tunnollisimmat tekivät töitä. Neuvoa opettaja ei ehtinyt juuri ketään. Kaikki jäi kesken. Kuin juoksentelisi labyrintissa päätyen aina umpikujaan tai olisi riepoteltava räsynukke.
Lisätään kaasua
Kokeeseen tulijat marmattivat isoa koealuetta, vaativat kertausaikaa ja kotiin pääsyä kokeen tehtyään. Parilta puuttuivat kirjoitusvälineet, yksi ei suostunut istumaan paikallaan. Opettajan piti kiljaista oppilaat hiljaisiksi tiukasti mulkoillen.
Opettaja tunsi adrenaliiniryöpyssä syyllisyyttä yleiskivalle luokalle ärisemisestään. Hän jämähti päänsärkyisenä tuijottamaan luokan peräseinää, kunnes havahtui tehtävävuoreen.
Hyvinvointikyselyssä kysymykset kohdistuivat fyysiseen ergonomiaan työtuoleista sopivaan lämpötilaan, ja niitä riitti. Opettaja vajosi regressioon ja vastasi läpällä – kiirekysymykseenkin 0.
Oppilaiden poistuttua opettaja kommentoi mekaanisesti Pilvin opintoja, lähetti lomamatkalaiselle tehtäviä, järjesti uusintakokeen, kirjasi päivän merkinnät, tarkisti koevarauksia, teki Classroomiin tehtävän. Lisäksi hän viestitti Annan palaverista ja teki teemapäivätaulukon.
Pysähdytään
Opettaja tulosti taulukon, sulki koneen huokaisten. Ensi viikko alkaisi puhtaalta työpöydältä. Tyhjässä ope-huoneessa monistuskone piipitti paperitukosta. Vartin taistelun jälkeen kone antautui yhteistyöhön, mutta taulukko tuli ruttusottuna – ja taulukon tallennus oli unohtunut.
Keittiönurkassa opettaja katsoi tyhjää korvapuustilautasta. Vesi kihosi silmiin. Hän ihmetteli, miten häneltä – aina järkevältä – meni tunteisiin yksi pullatta jääminen.

Tunteethan eivät kuulu työpaikalle?
Kuva: Kamala luonto
Testaa tietojasi tunteista ilmaiseksi tästä.