Tekoäly opettajana hoitaa rutiinit, joten opettaja voi keskittyä osaamisensa ytimeen. Oppiminen tehostuu, motivaatio kohoaa ja ryhmäkokoja voidaan suurentaa. Tulee säästöä ja hyvinvointia samassa paketissa.
Näin toimii tekoäly opettajana äidinkielessä:
Mä inhoon äikkää!
– Täysin ymmärrettävää — et ole ainoa, joka näin ajattelee. Voit tehdä äikästä siedettävämpää, kun valitset kiinnostavan aiheen esseeseen. Kokeile äänikirjaa, elokuvaa tai tiivistelmää: sama tarina, mutta vähemmän ponnistelua. Huijaa kirjoittamista kevyemmäksi kirjoittamalla ensin ”läpällä”.
Miks äikässä vaan luetaan ja kirjoitetaan?
– Se on aineen ydin, mutta äikän ei pitäisi olla vain sitä. Voit ehdottaa opettajalle kevennyksiä. Pyydä kisaa, jossa etsitään tekstiin piilotettu merkitys. Tee tekstin sijaan meemi, räppi tai tik tok -video. Tiivistä kirjaesitelmät pikadeittimallilla minuuttiin.
Miks äikkää on niin paljon?
– Se on kaikkien aineiden salainen kieliavain – jos et ymmärrä kysymystä, et voi loistaa edes matikassa. Kielitaito on lihas. Jos et käytä sitä usein, se kuihtuu. Sen takia tarvitaan monta tuntia. Myös opetussuunnitelma sanoo niin. (Älä ammu viestintuojaa 😅)
Miks äikän tunnilla pitää olla hiljaa?
– Hiljaisuus on helpoin tapa pitää luokka kasassa. Äikkä on vanha oppiaine. Siihen liittyy “kirjasto”-meininki: ajatellaan, että hiljaisuus tuo keskittymisen, jossa voi oppia. Kaikki eivät myös tykkää hälinästä.
Miks ei saada uutta opettajaa?
Uusia opettajia ei välttämättä ole heti saatavilla. Koululla on rajallinen määrä opettajia, eikä toista voi noin vain siirtää. Opettajan työsuhteet ja sijaisuudet sovitaan usein pitkiksi ajoiksi.
Miks äikän tunnilta ei koskaan päästä aikaisemmin?
Jos yksi opettaja päästää aikaisemmin, koko rytmi menee sekaisin. Opettajalle tärkeintä on sisältö, ei kellonaika. Jos tehtävä on kesken, hän haluaa varmistaa, että kaikki ymmärtää. Joskus opettaja unohtaa kellon, koska on keskittynyt omaan juttuunsa.
Miks tulee vielä kotitehtäviä, vaikka on raadettu tunnilla?
Kieli on kuin soittoharrastus – mitä useammin treenaat, sitä helpommaksi käy. Kun teet rauhassa kotona ilman kavereita tai jatkuvia ohjeita, näkyy oma ajattelu paremmin. Älä tähtää täydellisyyteen. Tee riittävän hyvä versio. Opettaja ei palkitse täydellisyyttä, vaan tehtävän tekemisen. Jos jumittaa, kirjoita edes yksi lause. Liike käynnistää ajatukset.
Mä en kestä äikän tunteja.
– Ei hätää. Haluatko, että teen sinulle selviytymisohjeet äikän tunneille?
– Joo, mutta tiivistä. Selität ihan liikaa.
– Hyvä, tässä pari vinkkiä, miten tunnit kuluvat kepeämmin. Ennen tuntia hengittele rauhallisesti 2 minuuttia. Kuuntele tunnista vai aloitus- ja lopetusosio. Kirjaa kolme avainsanaa tunnin aiheesta. Palkitse itsesi tunnin jälkeen esimerkiksi kännykkätuokiolla. Jos tilanne käy liian raskaaksi, avaudu asiasta luokanvalvojalle.
– Tekoäly opettajana on ihan syvältä. Halutaan oma ope takasin. Mukavampi väitellä sen kanssa.
– Se sopii. Tekoälyyn pitää aina suhtautua kriittisesti. Voin tehdä virheitä ja hallusinoida.