Tekoäly opettajana hoitaa rutiinit, joten opettaja voi keskittyä osaamisensa ytimeen. Oppiminen tehostuu, motivaatio kohoaa ja ryhmäkokoja voidaan suurentaa. Tulee säästöä ja hyvinvointia samassa paketissa. Näin toimii tekoäly opettajana äidinkielessä: Mä...
MIHIN KATOSIVAT TAVALLISEN OPPILAAN OIKEUDET
Koulu-uutisissa palstatilan vievät ääripäiden oppilaat, jotka tallovat jalkoihinsa tavallisen oppilaan oikeudet. Polarisaatio loistavien ja heikkojen oppilaiden välillä kasvaa. Media peräänkuuluttaa vuoroin heikkojen, vuoroin lahjakkuuksien huomioimista. Tasa-arvon...
Koulu kännykkäkieltolain aikaan
Kauan sitten puritaaninen eduskunta saattoi Suomen koulut kännykkäkieltolain aikaan. Kännyköiden haittavaikutukset olivat käyneet yhteiskunnalle kestämättömiksi, joten muita vaihtoehtoja ei nähty. Erillisluparuuhkat uuvuttivat opettajat Koska lakiin jäivät...
TEKOÄLY TULEE KOULUUN – OLETKO VALMIS, OPE?
Tekoäly tulee kouluun ja ravistelee sitä perustuksia myöten. Kun valmiita vastauksia saa sekunneissa netistä, mikä silloin on opettajan, oppimateriaalin ja opiskelijan rooli? Turbulenssin keskellä yksi on varmaa: oppimisen peruslainalaisuudet eivät muutu, mutta...
Kesällä opettaja
Kesällä opettaja jalkautuu rahvaan pariin naamioituneena. Hän katselee maailmaa aurinkolasien takaa kesälookissa rehottavine karvoineen ja rentoine lomavermeineen. Ulkonäön ei pidä antaa hämätä, sillä opettajuuden ydin ei katoa. Opettaja järjestää Kesäloman...
E-KIRJOJEN LUKEMINEN – AVAIN LUKULUKKOON?
Digitalisoitumisen myötä e-kirjojen lukeminen korvaa yhä useammin perinteisen paperilta luvun. Kirja-ala ja lukuharrastus ovat suuressa, mutta väistämättömässä murroksessa. Mitä positiivia ja mitä ikäviä puolia digikirjamaailmaan liittyy? Olisiko e-kirjoista...
Opettajan arviointityökalut
Arvosanojen antamisen haastavuus poistuu, kun otetaan käyttöön opettajan arviointityökalut. Osaamiskriteerien viidakon sijaan 5 perusmetodilla arviointiahdistus muuttuu lasten leikiksi. Luonnollisesti arvosanakiistat jäävät uudistuksen myötä historiaan. ...
LUKUTAITOA – LUKEMALLA VAI KUUNTELEMALLA?
Hiljattain hätkähdin digilehteä avatessani, kun eteeni avautui valintamahdollisuus: lukeako Hesari lukemalla vai kuuntelemalla? Jo ajatus printtimedian kuuntelemisesta tuntui absurdilta, koska lehti on tehty luettavaksi silmin: sitä silmäillään, ei ”korvailla”....
Opettajan lempitunnit
Ongelmakeskeisyys kouluviestinnässä hämärtää koulutyön helmihetket, opettajan lempitunnit. Niiden adrenaliiniryöpyillä maisterit jaksavat tarpoa yli hetteiköiden. Ne synnyttävät todellisen työnimun. Kun oppilaita koetellaan Ehdoton ykköslemppari on koetunti....
PERUSKOULULAISTEN LUKUTAITO ENNEN JA NYT
Mediassa kohistaan aina uusien tutkimustulosten myötä, miten peruskoulukoululaisten lukutaito on heikentynyt. Varsinkin haetaan syitä tapahtuneelle ja esitetään ratkaisuja. Yllättävän vähälle sen sijaan jää, mitä lukutaidon huonontuminen käytännössä tarkoittaa....