Blogi

Tekoäly opettajana

Tekoäly opettajana  hoitaa rutiinit, joten opettaja voi keskittyä osaamisensa ytimeen. Oppiminen tehostuu, motivaatio kohoaa ja ryhmäkokoja voidaan suurentaa. Tulee säästöä ja hyvinvointia samassa paketissa. Näin toimii tekoäly opettajana äidinkielessä:   Mä...

lue lisää

MIHIN KATOSIVAT TAVALLISEN OPPILAAN OIKEUDET

Koulu-uutisissa palstatilan vievät ääripäiden oppilaat, jotka tallovat jalkoihinsa tavallisen oppilaan oikeudet. Polarisaatio loistavien ja heikkojen oppilaiden välillä kasvaa. Media peräänkuuluttaa vuoroin heikkojen, vuoroin lahjakkuuksien huomioimista. Tasa-arvon...

lue lisää

Koulu kännykkäkieltolain aikaan

Kauan sitten puritaaninen eduskunta saattoi Suomen koulut kännykkäkieltolain  aikaan. Kännyköiden haittavaikutukset olivat käyneet yhteiskunnalle kestämättömiksi, joten muita vaihtoehtoja ei nähty. Erillisluparuuhkat uuvuttivat opettajat Koska lakiin jäivät...

lue lisää

TEKOÄLY TULEE KOULUUN – OLETKO VALMIS, OPE?

Tekoäly tulee kouluun ja ravistelee sitä perustuksia myöten. Kun valmiita vastauksia saa sekunneissa netistä, mikä silloin on opettajan, oppimateriaalin ja opiskelijan rooli? Turbulenssin keskellä yksi on varmaa: oppimisen peruslainalaisuudet eivät muutu, mutta...

lue lisää

Kesällä opettaja

Kesällä opettaja jalkautuu rahvaan pariin naamioituneena. Hän katselee maailmaa aurinkolasien takaa kesälookissa rehottavine karvoineen ja rentoine lomavermeineen. Ulkonäön ei pidä antaa hämätä, sillä opettajuuden ydin ei katoa.   Opettaja järjestää Kesäloman...

lue lisää

E-KIRJOJEN LUKEMINEN – AVAIN LUKULUKKOON?

 Digitalisoitumisen myötä e-kirjojen lukeminen korvaa yhä useammin perinteisen paperilta luvun. Kirja-ala ja lukuharrastus ovat suuressa, mutta väistämättömässä murroksessa. Mitä positiivia ja mitä ikäviä puolia digikirjamaailmaan liittyy? Olisiko e-kirjoista...

lue lisää

Opettajan arviointityökalut

Arvosanojen antamisen haastavuus poistuu, kun otetaan käyttöön opettajan arviointityökalut. Osaamiskriteerien viidakon sijaan 5 perusmetodilla arviointiahdistus muuttuu lasten leikiksi. Luonnollisesti arvosanakiistat jäävät uudistuksen myötä historiaan.  ...

lue lisää

LUKUTAITOA – LUKEMALLA VAI KUUNTELEMALLA?

Hiljattain hätkähdin digilehteä avatessani, kun eteeni avautui valintamahdollisuus: lukeako Hesari lukemalla vai kuuntelemalla? Jo ajatus printtimedian kuuntelemisesta tuntui absurdilta, koska lehti on tehty luettavaksi silmin: sitä silmäillään, ei ”korvailla”....

lue lisää

Opettajan lempitunnit

Ongelmakeskeisyys kouluviestinnässä hämärtää koulutyön helmihetket, opettajan lempitunnit. Niiden adrenaliiniryöpyillä maisterit jaksavat tarpoa yli hetteiköiden. Ne synnyttävät todellisen työnimun.   Kun oppilaita koetellaan Ehdoton ykköslemppari on koetunti....

lue lisää

PERUSKOULULAISTEN LUKUTAITO ENNEN JA NYT

Mediassa kohistaan aina uusien tutkimustulosten myötä, miten peruskoulukoululaisten lukutaito on heikentynyt. Varsinkin haetaan syitä tapahtuneelle ja esitetään ratkaisuja. Yllättävän vähälle sen sijaan jää, mitä lukutaidon huonontuminen käytännössä tarkoittaa....

lue lisää